Αντώνης Ντρίτσης: «Η αγορά φαίνεται γεμάτη, αλλά το κέρδος έχει συρρικνωθεί – Χρειάζεται στήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας» [video]

Στα προβλήματα που αντιμετωπίζει σήμερα το επιχειρείν στην Κω αναφέρθηκε ο επιχειρηματίας Αντώνης Ντρίτσης, μιλώντας στην εκπομπή «Στα Κόκκινα» με τον Παναγιώτη Ζουζούνη. Όπως τόνισε, άλλο είναι «τα νούμερα των αφίξεων» και άλλο «οι τζίροι που μένουν στα μαγαζιά και αυτό που μένει στους μαγαζάτορες για να βγάλουν την υπόλοιπη χρονιά», εξηγώντας πως υπάρχει μεγάλη απόσταση ανάμεσα στη “βιτρίνα” και την πραγματικότητα της αγοράς.

Ο κ. Ντρίτσης ήταν ξεκάθαρος για τη φετινή εικόνα: «Δεν έχει καμία σχέση. Βλέπουμε ένα νούμερο που λένε “πολύς κόσμος πάλι φέτος στο νησί”, αλλά ο κόσμος είναι χαμηλού budget… έχει μειωθεί το τι χαλάει ο καθένας στο νησί έξω, εκτός ξενοδοχείων». Την ίδια στιγμή, όπως ανέφερε, «έχουν αυξηθεί όλα τα έξοδα… οπότε έχει συρρικνωθεί πολύ το κέρδος και αυτό που μένει στον επιχειρηματία». Με αυτό το δεδομένο, σημείωσε ότι η σεζόν ολοκληρώνεται «με προβληματισμό», καθώς «πιστεύω ότι κάθε χρόνο είναι και χειρότερα για κάποιο λόγο».

Στη συνέχεια στάθηκε στις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ειδικά η εστίαση, επισημαίνοντας ότι «βάλλεται από παντού». Μίλησε για το πρόβλημα του προσωπικού, αλλά και για την πίεση των ελέγχων: «Η εστίαση είναι ο πιο εύκολος χώρος να εισπράξει το κράτος… με πολλούς ελέγχους. Αν θέλει να σε γράψει, θα σε γράψει. Δεν υπάρχει περίπτωση να μην σου βρει ένα παράπτωμα». Όπως εξήγησε, αυτό δημιουργεί ένα μόνιμο βάρος στον επαγγελματία: «Υπάρχει πάντα στον ιδιοκτήτη το άγχος ποιος θα έρθει να με ελέγξει και πότε». Και συμπλήρωσε με νόημα για τη βιωσιμότητα: «Μια επιχείρηση αν είναι νομότυπη στο 100%, πιστεύω ότι αυτό που σου αφήνουν για να ζήσεις είναι πολύ λίγο».

Παράλληλα, ανέδειξε και την έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης σε τοπικό επίπεδο, λέγοντας χαρακτηριστικά: «Δεν υπάρχει αυτό… εδώ υπάρχει ο καθένας κάνει αυτό που νομίζει σωστό και κάνουν οτιδήποτε είναι εύκολο… για να γίνει κάτι στο πόδι». Υπογράμμισε ότι το ζητούμενο είναι «η διάρκεια» και πως δεν αρκεί να γίνεται κάτι «εκείνη τη στιγμή» χωρίς συνέχεια.

Αναφερόμενος, ωστόσο, στη δύναμη των πρωτοβουλιών που μπορούν να πάρουν οι ίδιοι οι επιχειρηματίες, σημείωσε πως αυτό μπορεί να συμβεί και στην Κω: «Εννοείται χωράει… πρέπει να αναλάβουν οι καινούργιοι επιχειρηματίες, καινούργια μυαλά και καινούργιες ιδέες». Έφερε ως παράδειγμα μια παλαιότερη χριστουγεννιάτικη προσπάθεια στη Μαρίνα, θυμίζοντας ότι τότε «ήταν μια πολύ μεγάλη επένδυση… δεν μπήκε ούτε ο Δήμος ούτε κανένας», όμως «τον κάναμε προορισμό τότε», με δράσεις και εκδηλώσεις που έφεραν κόσμο και ζωή στην περιοχή.

Μιλώντας για την ανταπόκριση του κόσμου, μετέφερε και μια εικόνα που τον σημάδεψε: «Έρχονταν γονείς με τα παιδιά τους και μου έλεγαν “σε ευχαριστώ… που κάνεις κάτι για το νησί και μπορώ και φέρνω το παιδί μου και νιώθω Χριστούγεννα”». Όπως είπε, αυτή η αποδοχή ήταν το κίνητρο για να συνεχίσουν να επενδύουν σε δράσεις και στολισμό.

Κλείνοντας, έστειλε μήνυμα κοινωνικής και οικονομικής στήριξης της τοπικής αγοράς: «Καλό είναι τις γιορτές να στηρίξουμε όλοι τα μαγαζιά του νησιού… να βγούμε στην αγορά, να κάνουμε ψώνια. Ό,τι μπορεί ο καθένας». Και πρόσθεσε έναν πιο ανθρώπινο τόνο, υπενθυμίζοντας ότι η αλληλεγγύη δεν είναι υπόθεση μόνο των ημερών: «Να σκεφτόμαστε ότι δεν δίνουμε μόνο τα Χριστούγεννα… όλο τον χρόνο… να δίνουμε και λίγο αγάπη παραπάνω… ένα καλό χαμόγελο, μια καλή καλημέρα».